Az emberi kultúra történetében a virágok mindig túlmutattak önmagukon: nem csupán a természet szépségének hordozói, hanem üzenetek, jelentések és érzelmek közvetítői is. Két különösen gazdag szimbolikájú növény az írisz és a liliom, amelyek évszázadok óta jelen vannak a vallásban, a heraldikában és a képzőművészetben.
Írisz és liliom szimbólumrendszere
Az írisz és a liliom jelképrendszerében elég sok közös vonás van. Mindkettő a fény és a remény szimbóluma és vetekszenek, hogy melyikről mintázták a Bourbon-liliomot.
Bár az írisz és a liliom különböző kulturális hátterű szimbólumok, mégis van köztük kapcsolat:
- Írisz: dinamika, színgazdagság, üzenetközvetítés
- Liliom: statikus tisztaság, égi hatalom, örök értékek
A művészettörténetben gyakran egyazon képi programon belül is megjelenhetnek, például allegorikus kertekben, ahol a természet változatosságát és a lelki erényeket egyszerre fejezik ki.
Írisz – a szivárvány hírnöke
Az írisz neve a görög mitológiában gyökerezik: Írisz istennő a szivárvány és az istenek hírnöke volt, aki összekötötte az égi és földi világot. A virág színgazdagsága ehhez a mitikus eredethez illően a sokféleséget, a kommunikációt és a kapcsolatokat jelképezi.
Hegyes levelelei miatt az íriszt kardliliomnak is nevezik és Mária bánatát jelképezi. A kínaiaknál az írisz kivételes szépséget és gyengédséget jelent.
- Ókori Egyiptom: az írisz a hatalom és a hit szimbóluma volt, gyakran sírdíszként alkalmazták.
- Középkori Európa: a kék írisz a hit, a remény és a bátorság jelképe lett.
- Impresszionizmus és posztimpresszionizmus: Vincent van Gogh híres Íriszek (1889) című festménye nemcsak botanikai tanulmány, hanem érzelmi önarckép is – a virágok hullámzó formái a festő lelki állapotát tükrözik.
Az írisz gyakran jelenik meg japán fametszeteken is, ahol a tavasz és az újjászületés motívumaival kapcsolódik össze.
Liliom – tisztaság és uralkodói hatalom
A liliom a legtöbb kultúrában a tisztaság, ártatlanság és szentség jelképe. Különösen a fehér liliom vált a keresztény művészet egyik központi motívumává.
- Keresztény ikonográfia: a liliom leggyakrabban az Angyali üdvözlet jelenetein tűnik fel, Mária szüzességének jelképeként (pl. Fra Angelico, Angyali üdvözlet, 1437–1446).
- Francia királyság: a fleur-de-lis (stílizált liliom) a középkor óta a Bourbon-ház és Franciaország szimbóluma. Heraldikai használata a hatalom, a lovagi erény és az isteni jog képviselőjeként rögzült.
- Barokk és szecesszió: a liliom kecses ívei, tiszta formái a szecessziós ornamentikában (pl. Mucha plakátjai) gyakran női alakokkal társulnak, a szépség és erény összefonódását erősítve.
A liliom a keresztény ikonográfiában több szent attribútuma is, de leggyakrabban az ártatlanságot, tisztaságot vagy szüzességet hangsúlyozó alakok mellett jelenik meg.
A legismertebb példák:
Szűz Mária – főként az Angyali üdvözlet jelenetében, Gábriel arkangyal gyakran tart fehér liliomot, a szüzesség jelképeként.
Szent József – különösen 17–19. századi ábrázolásokon jelenik meg liliomszállal, jelezve tisztaságát és Mária iránti tiszteletét.
Szent Antal (Padovai) – gyakran tart kezében liliomot, a tisztaság és Isten iránti szeretet kifejezésére.
Női szenteknél a liliom a tisztaság és mártíromság szimbóluma. Az Árpád-házi Szent Erzsébetet (II. András király leányát, 1207–1231) a keresztény ikonográfiában gyakran ábrázolják liliommal, a tisztaság és erény jelképeként. Bár legismertebb attribútuma a rózsa (a híres „rózsacsoda” miatt), bizonyos késő gótikus és barokk ábrázolásokon – főként német és osztrák területeken – liliom is megjelenik a kezében vagy mellette. Ez részben a szüzesség, részben a Mária-kultuszhoz való kapcsolódás szimbóluma.
A másik Árpád-házi szent, Szent Margit (IV. Béla leánya) még hangsúlyosabban kapcsolódik a liliom-szimbolikához. Margit domonkos apácaként a szüzességi fogadalom mintaképe volt, így a 18–19. századi festményeken és szobrokon gyakran fehér liliommal a kezében jelenítik meg.
Az írisz és a liliom motívumai időtlenek: a festmények, szobrok, textíliák vagy épp üvegablakok díszítőelemeiként ma is ugyanazt a kettős üzenetet hordozzák, mint évszázadokkal ezelőtt. Az egyik a sokféleség, üzenet és kapcsolat szimbóluma, a másik a tisztaság, méltóság és örökkévalóság emblémája – együtt pedig a földi és az égi szépség egységét hirdetik.